Chiafrø er den nye superfood

I de seneste par år har der været en del snak omkring de såkaldte superfoods. Senest er det det sydamerikanske chiafrø der har fået den danske befolknings opmærksomhed. Det specielle ved chiafrø er nemlig at de indeholder en hel masse forskellige næringsstoffer, samtidigt med at de i sig selv ikke indeholder særligt mange kalorier.

Du kan læse mere relevant om emnet inde på chiafrø.dk

Gode grunde til at spise chiafrø

Chiafrø indeholder som nævnt mange af de næringsstoffer kroppen har brug for. Dette drejer sig for eksempel om protein, fibre, kalk og B-vitamin, for blot at nævne nogle få. Derudover er chiafrø rige på antioxidanter, hvilket betyder at de har svært ved at rådne, og at de har flere positive effekter på kroppens egne celler. En spiseskefuld chiafrø giver dig blandt andet 2g protein, 5,5g fibre samt en god mængde B-vitamin, hvilket er imponerende mængder når man tager frøenes størrelse i betragtning. Chiafrø er nemlig meget små, og er faktisk en smule mindre end sesamfrø. Dette betyder, at hvis du vælger at bruge frøene i din mad eller din smoothie, behøves du ikke at kværne dem først. Desuden gør chiafrøenes neutrale smag at nemt kan inkorporeres i alle mulige forskellige retter. Dette betyder du kan ”snige” frøene ind i din kost, uden at du behøver at ændre dine spise- eller kostvaner.

Chiafrø kan hjælpe dig med dit vægttab

Flere eksperter har udtalt at chiafrø kan bruges som en ny måde at tabe sig på. De små frø kan eksempelvis opsuge væske der svarer til ti gange deres egen vægt. Dette betyder at når frøene kommer ned i maven, suger de væske til sig, og derved fylder de mere, hvilket giver en følelse af mæthed. Dette betyder at du vil have mindre appetit, og at du vil spise mindre end hvad du plejer, hvilket bør få dig til at tabe dig.